Mercedes-Benz C 30 CDI AMG

Mercedes-Benz AMG a pokus s naftou

Práve v čase 35. výročia sa značka Mercedes-AMG dynamicky rozrastá a v roku 2002 prekvapuje svojou modelovou ofenzívou. Okrem modelov ako CLK 55, E 55, S 55 a CL 55 prichádza aj C 30 CDI AMG. Nielen, že ide o prvé sériovo vyrábané vysokovýkonné naftové vozidlo, ale aj prvé naftové AMG. Postavili ho inžinieri z Affalterbachu a prvýkrát sa predstavilo na autosalóne v Paríži a na trh prichádza o pol roka neskôr a to na jar 2003.

Pri modelovej rade W203 ste od roku 2003 do roku 2007 mohli mať až tri verzie AMG Mercedesov. Benzínovú C32 so šesťvalcom a kompersorom s výkonom 349 koní, v C55 atomsferický osemvalec dával 362 koní a nakoniec spomínané naftové prevedenie C 30 CDI s 231 koňmi.  

 
 
Spomínaná paleta AMG modelov, chýba len CLK 55 AMG  -  C 30 CDI AMG v prevedení Sportcoupé. 
 
Srdce prvého a zároveň jediného resp. posledného naftového počinu od AMG je ručne skladaný päťvalcový motor. Ako základ použili motor 270 CDI (OM 612) a ako je to u AMG zvykom, neostal "kameň na kameni". Objem bol zvýšený na 2950 kubíkov, maximálny výkon vyskočil na 170 kW (231 koní) a krútiaci moment 540 Nm. Dnes už nič neobvyklé v kompaktnej triede s dieselovými motormi, ale na tú dobu 30 CDI AMG prekonávala svojich konkurentov o neuveriteľných 37 kW (50 koní).
 

Vedeli ste, že písmena "OM" znamenajú „Oel-Motoren“ - olejový motor, čo je tradičné označenie motorov značky Mercedes-Benz?
 
Spomínaný AMG motor s piatimi valcami a so štyrmi ventilmi na valec disponuje technológiou commonrail s maximálnym plniacim tlakom 1350 bar. Turbo má variabilnú geometriu lopatiek, upravený je hnací hriadeľ, zosilnený bol kľukový mechanizmus a taktiež piesty. Výkonnejšia je mazacia sústava a nanovo vyvinutý bol aj špeciálny vzduchový chladiaci systém. Z nuly na stovku vás C 30-tka dostala v prevedení sedan a Sportcoupé za 6,8 sekundy. V karosárskom prevedení kombi to bolo za rovných 7 sekúnd. Najvyššia rýchlosť bola 250 km/h a pri kombíku 245 km/h, no a spotreba? Ta by  sa mala hýbať niekde medzi 7 až 8 litrami nafty na sto kilometrov.   
 

Interiér modelu Sportcoupé. Zaujímavosťou je, že modely sedan a kombi mali napr. iný volant (štvorramenný).
 
Prevodovka je automatická päťstupňová s názvom AMG SPEEDSHIFT a okrem iného napríklad radí rýchlejšie o 35% oproti klasickej. Športové odpruženie ako aj celý brzdový systém je prevzatý z benzínového „brata“ C 32 AMG.  C 30 CDI AMG ma však nanovo vyvinuté niektoré podvozkové časti napríklad silnejšie stabilizátory na prednej a zadnej náprave.
 

Je otázne a veľmi diskutabilné povedať, že či šlo v tomto prípade o prešľap inžinierov z Affalterbachu. Faktom je, že žiadne iné naftové AMG sa už do výroby nikdy nedostalo. Či už to bola otázka stále prísnejších emisných limitov alebo čohokoľvek iného treba povedať, že C30 CDI nie je a nebol prvý výkonný dízlový Mercedes. V sedemdesiatych rokoch bol postavený experimentálny dvojmiestny model C111, ktorý ma na konte niekoľko rýchlostných a vytrvalostných rekordov. Poháňal ho taktiež päťvalcový trojlitrový naftový motor OM617. A jeho výkon sa vďaka rôznym úpravám zastavil na hranici 230 koní. 


Mercedes-Benz C 30 CDI AMG 
Model: W / S / CL 203
Motor: OM 612
Doba výroby: 2003 - 2004
Motor: naftový R5 a 4 ventily na valec
Objem: 2.950 ccm
Vŕtanie x zdvih: 88 x 97
Výkon: 170kW / 231 PS
Litrový výkon: 78,3 PS
Krútiaci moment: 540 Nm pri 2000 - 2500 ot/min.
Prevodovka: 5-stupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT
Zrýchlenie z 0 na 100km/h: 7 s. 
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cena (2003): 49.590 / 51.330 / 45.240 mariek




Copyright © 2013  milujemauta.sk  All rights reserved. V prípade záujmu nás kontaktujte.  email: daniel.hancik@gmail.com. Designed and created by mishke.