Nafta v AMG | Mercedes-Benz C 30 CDI AMG

0
4875

Práve v čase 35. výročia sa značka Mercedes-AMG dynamicky rozrastá a v roku 2002 prekvapuje svojou modelovou ofenzívou. Okrem modelov ako CLK 55, E 55, S 55 a CL 55 prichádza aj C 30 CDI AMG. Nielen, že ide o prvé sériovo vyrábané vysokovýkonné naftové vozidlo, ale aj prvé a zároveň posledné naftové AMG. Ako inak postavili ho inžinieri z Affalterbachu a prvýkrát sa predstavilo na autosalóne v Paríži. Na trh prichádza o pol roka neskôr a to na jar 2003. Nižšie môžeme vidieť spomínanú paletu vysokovýkonných mercedesov, chýba len model CLK 55 AMG.

Mercedes-Benz CL 55, S55, E55 a C30 CDI AMG

Srdce prvého a zároveň jediného resp. posledného naftového počinu od AMG je ručne skladaný päťvalcový motor. Ako základ použili motor 270 CDI (OM 612) a ako je to u AMG zvykom, neostal „kameň na kameni“. Objem bol zvýšený na 2950 kubíkov, maximálny výkon vyskočil na 170 kW (231 koní) a krútiaci moment 540 Nm. Dnes už nič neobvyklé v kompaktnej triede s dieselovými motormi, ale na tú dobu 30 CDI AMG prekonávala svojich konkurentov o neuveriteľných 37 kW (50 koní).

Výkon 231 koní a 540Nm sú aj na dnešné pomery viac ako zaujímavé.

„Vedeli ste, že písemna „OM“ znamenajú „Oel-Motoren“ – olejový motor, čo je tradičné označenie motorov zančky MB?“

Spomínaný AMG motor s piatimi valcami a so štyrmi ventilmi na valec disponuje technológiou commonrail s maximálnym plniacim tlakom 1350 bar. Turbo má variabilnú geometriu lopatiek, upravený je hnací hriadeľ, zosilnený bol kľukový mechanizmus a taktiež piesty. Výkonnejšia je mazacia sústava a nanovo vyvinutý bol aj špeciálny vzduchový chladiaci systém. Z nuly na stovku vás C 30-tka dostala v prevedení sedan a Sportcoupé za 6,8 sekundy. V karosárskom prevedení kombi to bolo za rovných 7 sekúnd. Najvyššia rýchlos? bola 250 km/h a pri kombíku 245 km/h, no a spotreba? Ta by sa mala hýbať niekde medzi siedmimi až ôsmimi litrami nafty na sto kilometrov.

Kokpit modelu C30 CDI AMG v karosárskom prevedení Coupé.

Interiér modelu Sportcoupé. Zaujímavosťou je, že modely sedan a kombi mali napr. iný, štvorramenný volant. Prevodovka je automatická päťstupňová s názvom AMG SPEEDSHIFT a okrem iného napríklad radí rýchlejšie o 35% oproti klasickej. Športové odpruženie ako aj celý brzdový systém je prevzatý z benzínového „brata“ C 32 AMG. C 30 CDI AMG ma však nanovo vyvinuté niektoré podvozkové časti napríklad aj silnejšie stabilizátory na prednej a zadnej náprave.

„C30 CDI bolo posledné naftové AMG po ňom už žiadne iné nevzniklo“

Je otázne a veľmi diskutabilné povedať, že či šlo v tomto prípade o prešľap inžinierov z Affalterbachu. Faktom je, že žiadne iné naftové AMG sa už do výroby nikdy nedostalo. Či už to bola otázka stále prísnejších emisných limitov alebo čohokoľvek iného treba povedať, že C30 CDI nie je a nebol prvý výkonný dízlový Mercedes. 

Mercedes-Benz C111 – II D.

V sedemdesiatych rokoch bol postavený experimentálny dvojmiestny model C111 – II D, ktorý ma na konte niekoľko rýchlostných a vytrvalostných rekordov. Poháňal ho taktiež päťvalcový trojlitrový naftový motor OM617. A jeho výkon sa vďaka rôznym úpravám zastavil na hranici 230 koní. Experimentálny model Mercedes-Benz C111 – II D, s motorm pôvodne so „žraloka“ (W115) dával po úprave cca 190 koní.

Mercedes-Benz C 30 CDI AMG
Model: W / S / CL 203
Motor: OM 612
Výroba: 2003 – 2004
Motor: naftový R5 a 4 ventily na valec
Objem: 2.950 ccm Vŕtanie x zdvih: 88 x 97
Výkon: 170kW / 231 PS Litrový výkon: 78,3 PS
Krútiaci moment: 540 Nm pri 2000 – 2500 ot/min.
Prevodovka: 5-stupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT
Zrýchlenie: z 0 na 100km/h za 7 s.
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cena (2003): 49.590 / 51.330 / 45.240 mariek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here