Jaguar I-PACE eTROPHY je prvý medzinárodný šampionát elektrických automobilov na svete. Táto séria podporuje majstrovstvá FIA Formule E, ktoré sa začali koncom roka 2018. Dva roky predtým (2016) sa stal práve Jaguar prvým výrobcom luxusných automobilov, ktorý sa zapojili do vyššie spomínanej série Formuly E.  

Ide o prvú sériu medzinárodných pretekov, kedy ženy jazdia spolu s mužmi a naviac, všetci využívajú identické elektrické vozidlá Jaguar I-Pace SV. Spomínaný pretekársky automobil bol postavený spoločnosťou Jaguar Land Rover SVO (Special Vehicle Operations) a ten má základ v civilnej verzii Jaguaru I-PACE. Obe verzie tohto elektrického Jaguaru ťažia z technológie elektrického pohonu, ktorý bol vyvinutý v rámci programu Jaguar Racing I-TYPE Formula E. 

Jaguar Racing I-TYPE Formula E a Jaguar I-PACE SV

Pretekárske vozidlo využíva hliníkové šasi s dĺžkou 4 855 mm, šírkou 2 145 mm, výškou 1 525 mm a rázvorom 2 999 mm. Lítiovo-iónový akumulátor má kapacitu 90 kWh a taký istý nájdeme aj v sériovom modely. Pohonná jednotka ja rovnako identická ako v sériovom modely a dáva výkon 400 koní a 696 Nm krútiaceho momentu. S pohonom všetkých štyroch kolies vás na stovku dostane za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 195 kilometrov za hodinu.

Oficiálna váha pretekárskeho vozidla ja 1965kg

„pretekárska verzia vzniká z prestavby civilnÉho modeLu“

Samozrejme sa vo veľkom odľahčovalo. Neobišlo to ani hliníkovú konštrukciu, ktorá je aj mierne upravená, tak aby sa do nej zmestila napríklad bezpečnostná klietka FIA na ochranu pri prevrátení. Oproti sériovému modelu sú z uhlíkových vlákien predný a zadný nárazník, zadné krídlo, výplne dverí a prvky interiéru. 

Pretekárske tímy nebudú môcť upravovať mapy krútiaceho momentu, ale majú na výber zo štyroch továrenských. Taktiež si vedia upraviť nastavenie podvozku. Brzdový systém na mieru vyvinuli inžinieri z AP Racing a BOSCH Motorsport sa postaral o systém ABS s jedenástimi nastaveniami. Čierne kované 22“ kolesá sú obuté na univerzálnych pneumatikách Michelin Pilot Super Sport. 

„akonáhle klesne napätie batérie, tá bude dobíjaná 65% energie zozbieraneJ Spredu a 35% zozadu“

Aj sériový model viete obuť až do 22″ kolies a taktiež do pneumatík Michelin Pilot Super Sports

Celý šampionát sa jazdí na legálnych cestných pneumatikách Michelin Pilot Super Sports, ktoré si viete kúpiť aj vy. Preteky trvajú približne 20 až 25 minút a podľa slov ľudí priamo z vývoja zhruba sa po 10 minútach sa začnú prehrievať a trakcia bude slabnúť. Tým pádom vozidlo začne viac kĺzať a jazdné techniky všetkých tímov sa budú musieť vyrovnať.     

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou bolo 50:50, aktuálne pri pretekárskej verzii je to v prospech tej zadnej a to najmä kvôli tomu, aby sa predišlo nedotáčavosti. 

V samotnej sérii JAGUAR I-PACE e-TROPHY jazdí dvadsať pretekárskych vozidiel Jaguar I-PACE SV s rovnakou špecifikáciou na báze sériového modelu. O titule šampióna budú rozhodovať zručnosti jazdca a taktika tímu. Séria Jaguar I‑PACE eTROPHY, pozostávajúca z desiatich pretekov organizovaných v niektorých z najoslavovanejších miest sveta, je prísľubom ďalšej vzrušujúcej kapitoly našej misie „Race To Innovate“ (Pretekáme, aby sme zavádzali inovácie).

Text: Daniel Hančík
Foto: James Mills, Autosport.com

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here