Návrat mníchovskej legendy | BMW 8 Coupé

0
3861

Nové BMW Radu 8 som mal možnosť detailnejšie vidieť prvýkrát u nás v MD-Bavaria Žilina. Bola to verzia M850i v typickej, pre mňa sivo-modrej farbe „Barcelona Blue“. Auto vyzerá jednoducho fantasticky, až sci-fi, keď to porovnám s aktuálnymi modelmi značky. Ide o veľké a luxusné BMW, ktoré malo mať podľa mňa BMW už dávno…

Osmička na mňa pôsobí ako návrat ku kľúčovým hodnotám značky a nikoho nenechá na pochybách, že má pôvod v pretekárskej verzií M8 GTE. Dokonca sa hovorí, že BMW prvýkrát v histórií postavilo skôr pretekárske vozidlo ako civilné. Nie je náhoda, že aj samotná premiéra sa uskutočnila na závode 24 hodín Le Mans.

BMW M8 GTE a BMW M850i

Samotné vedenie BMW vidí novú osmičku ako skutočný závodný stroj, ktorý prišiel z okruhov na normálne cesty. Toto extrémne dynamické kupé s usporiadaním sedadiel 2+2 demonštruje technologický pokrok mníchovskej značky. Ako som písal vyššie, okrem návratu ku koreňom značky oslavuje návrat aj legendárne označenie 8.

Je to už takmer 20 rokov, čo prišlo na trh BMW 850i, ktoré bolo výkladnou skriňou technológií značky. Pod kapotou malo prvý nemecký povojnový dvanásťvalec a v najsilnejšej verzií 850 CSi dával úctyhodných 380 koní. Osmička sa vyrábala „len“ desať rokov a dnes je to už vyhľadávaný automobil nielen pre zberateľov. Nie je tajomstvo, že bolo známe svojimi vysokými nárokmi na údržbu a predaje tiež neboli také, na ktorých by sa vtedy dalo stavať. Písal sa rok 1999 a výroba sa zastavila.

Novú osmičku sme prvýkrát videli a jazdili na slovenskom okruhu Slovakiring.

Označenie osem však prežilo. Niesol ho napríklad kabriolet BMW Z8, ktorý sa vyrábal v rokoch 2000 až 2003 a následne v roku 2014 aj športový hybrid BMW i8. Úplná reinkarnácia označenia prišla o štyri roky neskôr s modelom BMW 8 Coupé.

„Obzvlásť výrazné prvky sú najmä dlhý rázvor náprav a extrémne nízka strecha“

Osmička predstavuje nový dizajnový jazyk značky, ktorý ešte viac využíva samotný vzhľad karosérie na umocnenie dynamiky. Auto je naozaj krásne a proporcionálne vyvážené. Po dlhom čase pre mňa GT od BMW ako sa patrí. Výrazné tvarovaná predná kapota plynule nadväzuje na strechu, kde vidieť rovnaké dizajnové prvky. Za príplatok ju môžete mať z karbónu a okrem ušetrenia 800g znížite aj ťažisko. A vedzte, že toto je prvý model od BMW, kde máte takúto možnosť voliteľnej výbavy. Pokiaľ sa vám zdá, že zadná časť je pomerne plochá, tak máte pravdu, je to dizajnérsky odkaz na prvú generáciu modelu 8.

Takmer päť metrové kupé je naozaj nízke a elegantný profil podtrhuje predĺžená plocha okien s typickou Hofmeisterovou krivkou. Dlhý rázvor vás len utvrdzuje, že sa pozeráte na veľké a luxusné kupé. BMW rady 8 je navrhnuté tak, aby sa jazdnou dynamikou mohlo rovnať Porsche 911, ale zároveň má byť väčšie a komfortnejšie.

Musím povedať, že nová 8 ma rozmanitú konkurenciu. Nájdeme tam Aston Martin V8 Vantage, Lexus LC500, Maserati Gran Turismo, Mercedes- AMG GT či spmínané Porsche 911. Konkurenti sú však buď viac zameraní na športovosť a elegantný image s väčším či menším dôrazom na luxus. BMW rady 8 však kombinuje obe silné stránky na veľmi vysoké úrovni.

„výfukový systém V8 dáva M850i nezabudnuteľný akustický podpis“

Kompletne prepracovaný 4,4 litrový vidlicový osemvalec má premiéru práve v tomto modeli. Zmodernizovaný a optimalizovaný motor má toľko zmenených a vylepšených častí, že v skratke to poviem takto. Motor nepribral na váhe ani jedno kilo, ale výkon išiel hore o 68 koní na konečných 390 kW/530 koní a krútiaci moment o 100Nm na finálnych 750. Na stovke ste za 3,7 sekundy a priemerná kombinovaná spotreba by sa mala hýbať niekde na úrovni 11 litrov benzínu na sto kilometrov. Nová, vylepšená a hlavne odľahčená je aj 8-stupňová prevodovka Steptronic, ktorá dostala aj funkciu Launch Control.

Toto extrémne dynamické kupé demonštruje technologický pokrok mníchovskej značky. Ako som písal vyššie vedenie vidí novú osmičku ako závodný stroj a je budúcim športovým zástupcom BMW v triede luxusných automobilov.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here