Sú autá, ktoré postupom času prišli o to, čím boli v minulosti. Sú autá, ktoré časom naopak získali to, čo im kedysi chýbalo, no a sú autá, ktoré sa v čase tak povediac nezmenili. Medzi takéto autá patrí určite aj legendárny LAND ROVER DISCOVERY. Model, ktorý sa vyrába už viac ako 30 rokov a vo svojej základnej podstate je to, čím už bola prvá generácia a to praktickým off-roadom.

Prvé vozidlo s menom DISCOVERY bolo predstavené v Spojenom kráľovstve v októbri 1989. Projekt s interným označením „Project Jay“ bol postavený na podvozku a hnacom ústrojenstve z modelu Range Rover, ale mal byť lacnejší a dostupnejší. Inak povedané, bolo navrhnuté ako priestranné vozidlo, ktoré kombinovalo terénne schopnosti s komfortom a muselo konkurovať najmä japonskej konkurencii. Naša generácia s označením L462 debutovala na parížskom autosalóne v roku 2016 a do predaja sa dostala o rok neskôr. Označuje sa ako piata generácia, aj keď z čisto technického hľadiska ide o tretiu generáciu.

U nás vo FINAL-CD Premium máme LAND ROVER DISCOVERY v metalickej farbe Namib Orange.

„DISCOVERY SERIES I. ZÍSKALA V ROKU 1989 BRITSKÚ CENU ZA DIZAJN“

Prehľad generácií:

  1. 1989 – LAND ROVER DISOCVERY Series I.
  2. 1998 (L318) – LAND ROVER DISOCVERY Series II. je rozsiahla modernizácia Series I.
  3. 2004 (L319) – DISCOVERY 3 prichádza s novou konštrukciou samonosnej karosérie 
  4. 2009 (L319) – DISCOVERY 4 evolúcia tretej generácie  
  5. 2016 (L462) – LAND ROVER DISCOVERY už bez označenia 5 a úplne nová konštrukcia 

Vozidlo je dlhé 4970 mm (+135 mm oproti predchádzajúcemu modelu). Dlhší je aj samotný rázvor a to o 38 mm na rovných 2923 mm. Šírka je 2073 mm, výška presne 1846 mm a utiahne až 3,5 tony.  Špecialitou tohto modelu je celohliníková konštrukcia samonosnej karosérie, ktorá obsahuje až 85% hliníkových zliatin. Okrem hliníka nájdeme v prednej časti aj horčík a vzadu plastový kompozit, z ktorého sú piate dvere. Celkovo sa tak ušetrilo oproti predchádzajúcej generácii neuveriteľných 284 kilogramov. 

Na rozdiel od predchádzajúcej generácie má výrazne oblejší tvar, čím sa vymyká tradičnému dizajnu.

Miesto aj technológia výroby karosérie je tá istá, ako pri modeli RANGE ROVER a RANGR ROVER SPORT. Zo SPORTU je „de facto“ prebratý aj podvozok s viacprvkovou prednou a zadnou nápravou. Samozrejme, všetko je upravené s cieľom posilniť terénne schopnosti.

„výroba tohto modelu už prebieha na slovensku v novom závode pri nitre “

Na výber máte dva podvozky, klasický s vinutými pružinami a vzduchový. Druhý menovaný umožňuje veľké dráhy pruženia kolies až 5 cm a maximálna svetlá výška je až 28,3 cm. Bez problémov prebrodíte takmer metrovú rieku a k štandardnému pohonu všetkých štyroch kolies nájdete v cenníku aj redukciu, či aktívnu uzávierku zadného diferenciálu. Vo vyššej výbave má systém Terrain Response 2 (komplexný systém regulácie pohonu 4×4) namiesto štyroch, päť režimov. Konkrétne tráva, štrk, sneh, blato, piesok a kamene.

V teréne vám pomôže systém All Terrain Progress Control, ktorý umožňuje nastaviť a udržiavať konštantnú rýchlosť v náročnom teréne. Funguje podobne ako tempomat od 2 do 30 km/h a vodič sa tak môže venovať a sústrediť na hľadanie najvhodnejšej trasy medzi prekážkami. Obdobná pomôcka je aj 4x4i, ktorá vie zobrazovať v reálnom čase aktuálne prepruženie jednotlivých kolies, uhol natočenia volantu, ale taktiež aktiváciu a mieru použitia uzávierky diferenciálu.

Interiér je naozaj veľký, priestranný a luxusný. Už hneď po prvom usadnutí za volant viete, že sedíte vysoko a v naozaj veľkom a robustnom aute. Volant sa nesie v duchu dnešných Range Roverov s dotykovými tlačidlami. Má však väčší priemer a veniec by mohol byť trochu hrubší. Veľký 12,3″ interaktívny TFT displej vodiča je dobre čitateľný za všetkých podmienok, s veľkou možnosťou individualizácie a nastavení. Na stredovom paneli nájdeme 10″ systém InControl Touch, ktorý poskytuje množstvo užitočných funkcií vrátane multimédií, navigácie, či už spomínanej funkcie 4x4i. 

„interiér má vzhľadovo blízko k range roveru, ale tu sa dá ovládať aj v rukaviciach“

Predné sedadlá sú komfortné a necítite sa unavený ani po dlhej jazde, či jazde v teréne. Nechýbajú ani lakťové opierky, tak ako to je zvykom u veľkých Land Roverov. Model DISOCOVERY má v štandardnej výbave päť sedadiel s tým, že ak chcete, tak môže byť až sedem miestny. Pri sklopenom treťom rade sedadiel je objem kufra 1137 litrov a ak sklopíte aj druhú radu sedadiel, tak objem narastie až na 2406 litrov. Priestor je to naozaj obrovský a myslím, že pri troche skromnosti by sa v ňom dalo aj prespať. Dobrou pomôckou je aj elektrická sklopná „lavička“, ktorá s nosnosťou 300 kg dobre padne napríklad, keď sa prezúvate. Vďaka vzduchovému podvozku si viete znížiť aj nakladaciu hranu kufra pri nakladaní ťažkých a veľkých vecí.

Pri zníženej nakladacej hrane je výška 710 mm od zeme, v off-roadovom móde je to + 200 mm.

Na výber máte tri motorizácie. Jedna je benzínová s označením Si4, čo znamená dvojlitrový štvorvalec naladený na 221 kW resp. 300 koní a 400Nm krútiaceho momentu. Dva naftové nesú označenie Sd4 a TDV6. Prvý menovaný je taktiež 2.0 litrový štvorvalec, ale v nafte s výkonom 177 kW (240 koní) a 430Nm. Motor s označením TDV6 je vidlicový šesťvalec s objemom tri litre a výkonom 225 kW (306 koní) a 600Nm. Všetky tri motorizácie spolupracujú s osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, ktorá je z dielne ZF a so stálym pohonom všetkých štyroch kolies. 

Dynamika vozidlu nechýba ani s benzínovým motorom, ale treba rátať so spotrebou okolo 12l / 100km.

Aktuálne posledná, piata generácia Land Roveru Discovery priniesla nový, originálny vzhľad, ktorý sa medzi štandardnými vozidlami SUV určite nestratí. Vysoká miera komfortu a praktickosti mu nič neuberá na tom, že ide o skutočný off-road, ktorý sa vyrovná naozaj s náročným terénom. Zastavte sa u nás v Žiline a príďte si tento model vyskúšať a uvidíte, že nám dáte za pravdu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here